Belangrijk: update forumsoftware

Uitleg en vragen met betrekking tot het forum.
Plaats reactie

Willen jullie een valkerijforum behouden?

ja
25
76%
nee
2
6%
facebook volstaat voor mij
1
3%
een forum heeft een berg aan info en oudere topics
5
15%

Totaal aantal stemmen: 33

bartvdb
Nieuw op het Forum
Contacteer:

Belangrijk: update forumsoftware

Bericht door bartvdb » 18 apr 2013 08:49

Beste leden, Forum Beheer had verleden week even contact met mij opgenomen met de vraag of ik een oplossing wist voor de 100den valse registraties die per dag aangemaakt werden omdat het telkens meer dan een uur per dag in beslag nam om deze allemaal opnieuw te wissen. De valse registraties waren voorlopig enkel dat maar op termijn gingen er ook 100den topics per dag aangemaakt worden met SPAM-reclame. Voor de mensen die het nog niet moesten weten, ik werk reeds 10j professioneel in de webdesign-wereld en heb ondertussen wat ervaring met dit soort dingen

De enige oplossing is in feite de software updaten want deze gaat al heel wat jaren mee ondertussen en alle 'lekken' in de code zijn bekend bij spammers. Maar updaten kan niet zomaar op 123: alles moet systematisch aangepakt worden, de volledige database moet opnieuw in te lezen zijn door de nieuwe software, … . Er is dus wat werk aan en daarom heb ik voorgesteld om de registraties voorlopig volledig te blokkeren voor iedereen, maar op langere termijn is dit uiteraard niet goed dus wil ik er dringend werk van maken om de update voor te bereiden. Waarom wil ik dit doen? Ik vind dit voor mij persoonlijk een forum waar ik, als jonge (lees: nog maar 4 jaar) valkenier, al eens graag om wat raad kom, al eens graag kom lezen in de jachtverslagen, … . Niet iedereen is het hier altijd eens met elkaar , maar hoe je het ook draait of keert: net dat maakt dat een forum leeft, de leden die overleggen maar ook discussiëren.
En, ik heb de kennis en mogelijkheden (servers om software testen en dergelijke) om het te doen.

Bij een update stelt zich altijd opnieuw de vraag: wat willen de leden? Wat vinden zij belangrijk aan het forum? Wat vinden zij niet belangrijk aan dit forum? Is er iets nieuw dat ze willen zien? Of is het forum goed zoals het is? Dit zijn dan ook mijn vragen aan jullie. Zouden jullie jullie mening over dit topic hier neer kunnen/willen schrijven zodat er een beter beeld van gevormd kan worden? Op die manier kan dat in dit topic verzameld worden.. Alvast bedankt!

P.S.: wanneer aan de update gestart wordt achteraf, dan zal er een topic geopend worden waar jullie op de hoogte gehouden zullen worden! Ik test alles eer volledig onafhankelijk op een testserver en begin dan systematisch alle data over te zetten zonder aan het huidige forum te raken (op deze manier gaat er niets verloren wat toch wel heel belangrijk is).

BartR
Ouwe Rot

Bericht door BartR » 18 apr 2013 08:56

Ik ben blij dat jij er verstand van hebt, want ik zou het niet kunnen. Fijn dat je het wilt doen. Net als jij zou ik het zonde vinden als dit forum niet langer zou bestaan.

Succes met alles.

BartR

marcellevers
Gevorderd Gebruiker
Contacteer:

Bericht door marcellevers » 18 apr 2013 10:32

goed bezig.

ik zou zelf wel fijn vinden dat er een optie op zit dat je de meest recent geplaatse berichten kunt zien.

Er zit nu een knop op "Berichten sinds laatste bezoek" maar als je dan de topic hebt bekeken of wilt later weer wilt lezen. en iemand heeft nog niet weer gereageerd dan dan komt die dus niet meer bij "Berichten sinds laatste bezoek" te staan en dan word het weer zoeken door het forum.

Robert_Jan
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Robert_Jan » 18 apr 2013 10:43

Zekers, tof Bart! Misschien zou je iets kunnen maken om makkelijker foto's rechtstreeks van je pc te kunnen uplouden. Velen hebben hier problemen mee omdat het met een omweg geplaatst moet worden. Misschien kan je dat ook met filmpjes doen.

Succes!

Henk
Gevorderd Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Henk » 18 apr 2013 10:55

Ik zou het al mooi vinden als het forum gewoon blijft bestaan :D
Elke verbetering is gewoon mooi mee genomen.

Compliment dat je er zoveel tijd in wilt steken.

wesleymoortgat
Ouwe Rot

Bericht door wesleymoortgat » 19 apr 2013 08:55

Wat mij ook intressant lijkt is een kaart NEDERLAND /BELGIE met telemetrie gegevens waar we als lid kunnen opgeven wie welke telemerie heeft in welke stad of gemeente .

BV moortgat wesley -baasrode oost vlaanderen alle kanalen tussen 433.000mhz- 434.999mhz

dit zonder persoonsgegevens te vermelden , enkel als men die welbepaalde persoon zijn icoon aanklikt op die geografische kaart gaat er een mail naar zijn mailbox met de vraag of je eens kan peilen en dan kan de persoon die de hulp inroept zijn gegevens doorsturen om te corresponderen .

ik weet niet of ik duidelijk overkom waar ik heen wil.

mvg

midas
Ouwe Rot
Contacteer:

forum

Bericht door midas » 26 aug 2013 18:40

Een wat late reactie maar ik was dit topic uit het oog verloren.

Is het mogelijk om een fotoalbum te creëren zodat het makkelijker wordt om foto's te plaatsen,en ook om lege pagina's te vermijden wanneer foto's verwijderd worden.

Daar tegenwoordig "verborgen" gedeelten op fora schering en inslag worden,zou het dan ook niet best zijn om dit forum er ook mee uit te rusten?

Forum Beheer
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Forum Beheer » 25 apr 2015 14:21

We zijn 2 jaar verder en nu dienen de problemen zich wel echt aan.
Het forum kan zoals het nu is , niet verder online blijven en er dient werk van gemaakt!
Ik zou dus graag wat reacties vernemen.
Terzelfdertijd heb ik een poll toegevoegd (waar je anoniem kunt stemmen).Ik ben me er van bewust dat alle fora momenteel wel op een lager pitje draaien.
Komt het door facebook, geen zin om te schrijven, stopzetting valkerij, minder jachtdagen , het maakt niet uit.
Mij interesseert het wel wat jullie stemmen of wat er als reacties volgen.
(sowieso blijft dit of een ander forum online, die inzet en middelen heb ik er wel voor over)

Mvg Eric

Jelmer
Nieuw op het Forum

Bericht door Jelmer » 25 apr 2015 18:04

Ik heb je een pb gestuurd en mijn hulp aangeboden.

Ik denk dat de forum software veranderd moet worden, iets wat meer uit deze tijd.

Makkelijk te gebruiken maar wel veel opties en een nieuwe look & feel van de website.

Groetjes

midas
Ouwe Rot
Contacteer:

forum

Bericht door midas » 26 apr 2015 19:22

Natuurlijk moet dit forum blijven Eric.

Ik vraag mij dikwijls af waarom iedereen op dat "facebook" ligt te leuteren?
De ene biedt valkerijcursussen aan terwijl een andere via een gesloten groep zijn vogels probeert te slijten........
Waarom delen jullie dit niet op een valkerijforum?

wesleymoortgat
Ouwe Rot

Bericht door wesleymoortgat » 26 apr 2015 22:07

idd voor mij mag dit forum zeker blijven en moet er nieuw leven ingeblazen worden.
Heel belangrijk is dat er heel makkelijk foto's en filmpjes kunnen toegevoegd worden want nu is dit een hele opgaven om te posten en al zeker voor de valkenier in het veld en niet achter de pc .

mvg Wesley

ben1
Gevorderd Gebruiker

Re: Belangrijk: update forumsoftware

Bericht door ben1 » 27 jun 2015 00:01

Forum moet zeker blijven bestaan , is een goede zaak voor iedereen ook al wordt soms het tegendeel bewezen....

Als Bart zijn schouders er onder zet komt het zeker en vast goed.

Forum Beheer
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Forum Beheer » 27 jun 2015 00:02

ben1 schreef:
Als Bart zijn schouders er onder zet komt het zeker en vast goed.

Even een update : er wordt wel degelijk aan een oplossing gewerkt.
Toch is dit niet zo simpel als (vele) techneuten hadden gedacht !
Ik heb intussen contact gehad met Bartvdb, Dimitry, Jelmer en zelfs Coen ( die het forum opstartte) , indien het makkelijk ware zouden zij het al opgelost krijgen(met hun jaren ervaring).

Deze week heb ik een bedrijf erbij gehaald ( die het forum op een andere locatie bewerkt).

De laatste topics worden dan alsnog op het nieuwe forum bijgeplaatst.
Intussen loopt dit forum verder met dezelfde functies op dezelfde hosting.

mvg Eric

Forum Beheer
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Forum Beheer » 27 jun 2015 00:03

Update :
Als er nog iemand tips heeft of funkties op het nieuwe forum wenst, dan is het moment aangebroken om die kenbaar te maken.

Daarnaast wil ik ook even meegeven dat er een aantal dubbele registraties werden verwijderd ( niet door mij ) maar door de techneuten die momenteel aan het forum werken.
Dubbele registraties belemmeren namelijk de overschakeling naar het nieuwe forum.

Grtn Eric

Glenn
Gevorderd Gebruiker

Bericht door Glenn » 27 jun 2015 00:04

Foto's plaatsen wat toegankelijker maken zou fijn zijn.

Verder is dit forum denk ik prima en gebruikersvriendelijker. Echter mist het de laatste tijd activiteit. Er zou geprobeerd moeten worden dit forum wat nieuw leven in te blazen. Al weet ook ik niet precies hoe....

Groeten,

Glenn.

Forum Beheer
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Forum Beheer » 27 jun 2015 00:06

Glenn schreef:Foto's plaatsen wat toegankelijker maken zou fijn zijn.

Verder is dit forum denk ik prima en gebruikersvriendelijker. Echter mist het de laatste tijd activiteit. Er zou geprobeerd moeten worden dit forum wat nieuw leven in te blazen. Al weet ook ik niet precies hoe....

Groeten,

Glenn.
Het plaatsen van foto's blijft een moeilijk item.
We werken eraan, in de komende uren komt er een redirect naar het nieuwe forum en kan je ' ideeën ' en aanpassingen daar bespreken.
Zoals gezegd, iedereen heeft geen tijd of zin om aan het forum te werken, dus ik doe mijn uiterste best om me te verdiepen in de materie ( met hulp van *)

Grtn Eric

(edit : als alles perfect verloopt, kan iedereen daar inloggen met dito gegevens en blijven ook alle funkties en privéberichten bewaard)

midas
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door midas » 27 jun 2015 00:07

@forumbeheer:

Eric,is alles nu reeds overgezet?

Forum Beheer
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Forum Beheer » 27 jun 2015 00:09

Even dit : het forum overzetten is zowel stresserend, moeilijk en tijdrovend.
Na 2 maand werken eraan ( en nog dagen voor de boeg) , snap ik waarom een bedrijf of iemand met kennis van computer er niet wilt aan starten omdat het in uurloon onbetaalbaar is ( althans voor een bedrijf).
Dit forum zoals jullie het nu zien is totaal verouderd en is er laatst aan gewerkt in 2010 en dan nog maar gedeeltelijk.
Even wat technische uitleg ( die ik intussen met zelfstudie al behoorlijk onder knie heb). Dus waar een wil is , is een weg !
Momenteel posten jullie hier ( huidige forum) op een phpbb2 forum met een heel oude versie 2.0.21.
Daarnaast draait het op een CMS van php-nuke dat al jaaaren niet meer aangepast is. En waarvan men intussen al zou ( maar dat is niet gebeurd) aan versie 8.3 had moeten zitten.
Dan heb je een derde zaak het draait nog op php 3 en de huidige server ( en globaal gezien de meeste servers maken nu gebruik van php 5.4.

Technisch gezien betekent dit dat het forum nu al 2 maand niet zichtbaar meer zou zijn maar een blanke pagina. Met verlies van alle inhoud en funkties.

Het forum is dus overgezet naar 4 locaties , telkens om aan te werken en dit forum in de lucht te houden tijdens de werken.
Het staat op een andere domeinnaam en daar werd de versie phpbb2 met talloze upgrades naar de laatste versie van phpbb2 gebracht ( dit is vereist om over te stappen naar phpbb3 en de laatste phpnuke).
Bij elke update zijn er problemen die in het 'script' dienen veranderd.
Eens je de laatste versie hebt ( dan is er al heel wat werk verricht) dan moet je veranderen van CMS ( bij ons is dat phpnuke) naar iets anders van ' motor ' zeg maar.
Phpbb2 forums worden niet meer ondersteund/bijgewerkt en verdwijnen geleidelijk aan.
Wij hadden dat probleem met de registratie ( wat bart zoals je leest in 2013) bijwerkte omdat er spam op kwam.
Sedert 2013 konden dus leden niet meer rechtstreeks registreren, zonde maar het was noodzakelijk.
Een bijkomend probleem is dat phpnuke geen support meer geeft sedert 2011.

Even terug : eens het forum op die andere locatie draait op phpbb3.0 met de laatste versie van phpnuke, dan nog ondersteunt de server dat niet meer want dit geheel kan niet draaien op phpversie 5.4.
Daar zijn we dan overgegaan naar de laatste versie van phpbb3.0.14 die stabiel draait en wel compatibel is met php 5.4 maar niet meer gebruikt maakt van phpnuke.

Omdat ik het uitzicht van het forum wou ergens bewaren , heb ik er een portaal aan toegevoegd met daarop ook de buienradar en de blokken ( links van je scherm) met ledenlijst, valkerij-info etc.
Grote verschil is dat phpbb3.0 werkt met modules aanpassen en phpbb3.1 met 'extensies' waardoor er opnieuw veel werk verloren ging.
Op de derde locatie kon je namelijk video's plaatsen op een andere manier en dat veranderde op de vierde locatie.
Het is dus werkelijk een zoek en aanpas werk van jewelste.
Op de locatie waar het nu staat gingen de avatars en bepaalde funkties niet mee.
Dan moet je opnieuw zaken toevoegen en aanpassen.
Het is dus enorm moeilijk voor een leek ( zoals ik ) om alles op het internet te zoeken en zelf te proberen.
Bij de minste handeling kan het fout lopen en verlies je alle gegevens en moet je hulp gaan vragen op een support forum.
Gelukkig bestaan die voor php en phpbb want de server zei me telkens een webbouwer onder de arm te nemen. Dit kost pakken geld wat begrijpelijk is, die mensen verdienen hun centen met het maken van websites voor bedrijven en gaan dus niet wat prutsen aan een forum

Nu ik ben er met veeeel hulp en support vragen geraakt en nu is het nog wat details afwerken en links verwijderen die het nieuwe forum niet ondersteunt ( omdat het te oud is) en links die verwijzen naar dit oude forum ( op plaatsen waar " klik hier " staat.)
Elk bericht dient herlezen, elk bericht kan een filmpje bevatten met bijv een embedded code die dan weer een gevaar vormt voor het nieuwe forum omdat het toegang ( kan ) verlenen tot spammers etc.

Als het met een muisklik zou werken om het over te zetten dan had wss bartvdb me wel geholpen of Jelmer of Coen maar het is dus intensief werk , tijdrovend, stresserend plus niet iedereen wil werken met phpnuke en gebruikt Joomla of wordpress als CMS en is er dus ook niet in thuis.
Ten andere phpnuke heeft me in een mail beloofd om hun versie up te daten zodat ze compatibel is met php 5.4 maar kon niet zeggen wanneer.
Binnen een paar weken trekt de huidige server de stekker eruit en alle websites die dan draaien op php 5.3 of minder ( zoals dit forum) vallen dan uit , einde verhaal.

Niemand hoeft dit epistel te lezen, het is enkel om aan te geven dat het niet simpel was, dat ik me via het net informeerde plus veel support kreeg van onder andere php.hulp, phpbbservice en ook wel wat van de server ( mijn domein.nl) maar die zei dat het hun taak niet was om support te leveren etc.
Voor mij was het dan ook bij elke versie opnieuw leren werken met een nieuw beheerderspaneel en een ander CMS zonder fouten te maken.
De ene versie werkt met modules de andere met Extensies.
Dus eens je het wat doorhebt moet je weer die nieuwe handleiding doorlezen en alles veranderen.
Je kan dus niet wat je aanpaste op het ene forum gebruiken op het andere want de software herkent het niet of aanvaardt het niet.

@ Luc verduidelijkt dit waarom het wat tijd in beslag nam
Grtn Eric

midas
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door midas » 27 jun 2015 00:13

Dat is een hele boterham en arbeidsintensief.

Heel veel respekt naar jou toe Eric.

Forum Beheer
Ouwe Rot
Contacteer:

Bericht door Forum Beheer » 27 jun 2015 00:14

Nog even dit melden :
- Er is een testforum aangemaakt op 25 april 2015 met een kopie van dit forum.
- De leden en de topics werden behouden en overgezet.
- Wat ging er niet mee: nieuwe registraties, avatars en privé-berichten sedert 25/4
- Als je dus belangrijke privé-berichten hebt (later dan 25/4) die je wil sparen, dan moet je actie ondernemen.

Het nieuwe forum is omzeggens klaar, de migratie gebeurt eerstdaags.
Het kan dat het forum dan een paar uur offline is , maar dat is niet te verhelpen.

Mvg Eric

Plaats reactie